روزهای من
روزهای من

روزهای من

باید زن باشی و عاشق آشپزی تا .....

زن که باشی و عاشق آشپزی و خانه داری، برایت هیچکدام از شعارهای زنان دیگر مبنی بر زن نباید مانند کلفت در خانه کار کند و کنار گاز بایستد و بوی قورمه سبزی بدهد، به قدر پشیزی ارزش ندارند؛ تو می توانی خانه ای مرتب داشته باشی و احساس کلفتی نکنی، می توانی قورمه سبزی بپزی فرد اعلی اما درنهایت به جای بوی قورمه سبزی، رایحه ی گل بدهی، میتوانی خانه را تبدیل به مأمنی از آرامش و آسایش خانواده کنی و ذره ای احساس کلفت بودن بهت دست ندهد؛ تنها اگر بخواهی!
زن که باشی و عاشق آشپزی و خانه داری، وقتی همسرت دوستانش را برای یک عصر و شب جمعه دعوت می کند خانه ات، با عشق تمام می روی سروقت فریزرت، بسته های بادمجان، گوشت چرخ کرده و فیله ی مرغ را خارج کرده و میگذاری دیفراست شوند، با بادمجانها و گوشت چرخ کرده گراتن درست میکنی و با فیله، قارچ، پیازچه و فلفل دلمه ای های رنگارنگ خوراک چینی و توجه نمیکنی به غرغرهای همسرت که تو همه چیز را سختش میکنی و با این کارت باعث می شوی آنها معذب شوند! باید زن باشی و عاشق آشپزی تا سرت درد بکند برای بهانه ای تا دست به کار شده و سور و سات (ساط؟) آشپزی را راه بیندازی و درنهایت زمان سرو غذا، دلت قنج برود از ملچ و مولوچ میهمانانت به وقت تناول غذا. خستگی از تنت در می رود وقتی با استقبالشان مواجه می شوی و در دل خدا را شاکر می شوی که دوست داشتند غذایت را .
آشپز که باشی و ساعتها برای پخت غذایت وقت صرف کرده باشی، آنوقت دلت برای زحمت و غذایی که پخته ای می سوزد، پس باقی مانده ی غذا را نمی گذاری در یخچال، از هر غذا بشقابی بزرگ می کشی و ردش می کنی خانه همسایه (برادرت) چون تو خوب می دانی او عاشق غذاهای این مدلکی است، بخش دیگر را در ظرفی می کشی و می دهی به میمانانت تا برای پدرشان که در خانه مانده است ببرند، بخش دیگر را در ظرف بزرگی ریخته و برای فردای همسرت می گذاری کنار و نهایتا اندک غذای باقی مانده را می گذاری برای خودت و بعد نفس عمیقی از سر آسودگی می کشی که غذاهایت قرار نیست یک هفته در یخچال بمانند (مگر خودت چقدر می خوری؟ همسرت هم که ناهار در اداره می خورد و از طرفی غذای مانده دوست ندارد) و اینگونه حاصل چند ساعت زحمتت به هدر نخواهد رفت.
آشپز که باشی دلت برای دانه دانه برنجهای پخته شده می سوزد و نمی توانی اجازه دهی دانه ای برنج دور ریخته شود اما آشپز که نباشی، برایت فرقی نمی کند آن غذا چگونه پخته شده است، با بی خیالی نیمی از غذا را می خوری، نیمی دیگر را دور میریزی، برای غذای در یخچال مانده ناز و نوز می کنی و اگر مدت ماندن غذا در یخچال بیش از دو روز باشد، کمپلت ظرف غذا را چپه می کنی در سطل زباله توجه نمی کنی به هیچ چیز، نه به بهای گزافی که برای مواد مصرفی پرداخت شده است و نه به کفران نعمت و نه به زحمات آشپز برای پخت غذا! اما آشپز که باشی، دو روز که سهل است اگر یک هفته هم غذا در یخچال مانده باشد (به شرطی که در ظرفهای دربسته گذاشته باشی غذاها را) باز با اشتیاق زیاد گرمش می کنی و همراه ماستی سالادی چیزی صرفش می کنی و تازه گل از گلت هم میشکفد که غذایت بعد از یک هفته همچنان تازه و خوشمزه مانده است؛ بله همسر عزیزم، برای درک اخلاق من، باید زن باشی و عاشق آشپزی تا درک کنی هرآنچه را که برایت توضیح دادم

پ.ن. دوست جونای عزیزم لیست کتابام را برایتان گذاشتم در ادامه ی مطالب.

1-     نیوشا- لیلا رضایی- انتشارات پگاه

2-     تسلیم نگاه هایده حائری- پگاه

3-     کافه مادام- سهیلا فرزاد- نگاه

4-     دل افروز- بهیه پیغمبری- البرز

5-     راه طولانی- تکین حمزه لو – روشا

6-     راز گلخانه-یک هورن بای- روشا

7-     عاشقانه- فریبا کلهر- آموت

8-     سی سی سیاوش- فریبا کلهر- آموت

9-     خدمتکار و پروفسور- آموت

10- اینجا نرسیده به پل- آنیتا یارمحمدی-ققنوس

11-  ایستگاه آخر- مهشاد لسانی- پرسمان

12- عشق با طعم لیمو اثر منصوره نصر- پرسمان

13- قله قاف- عاطفه منجزی- علی

14- مثل دریا مثل موج- فرناز نخعی- علی

15- سپیده- علی

16- تنها ترین حامی – مرضیه قنبری- نشر علی

17- نارین -  لیلا مردانی- علی

18- نبض لحظه ها-  لیلا یار خدا- علی

19- بر فراز تپه‌های کرکتون-فلورا کید- درسا/لیوسا

20- عاشق مترسک- فیلیس هیستینگز- ققنوس

21- زمستان با طعم آلبالو – الهام فلاح- ققنوس

22- ّرکسانه‌ و اسکندر- جوآن‌ کریسپی‌- ققنوس

23- جنگل پنیر- فرشته احمدی- ققنوس

24- اگنس گری- آن برونته- ققنوس

25- هیاهوی کوهسار- فریبا منتظر ظهور- انتشارات مروارید

26- مانکن و دو انسان مرده- مهناز هدایتی-انتشارات مروارید

27- آگنس گری - آن برونته (آفرینگان)

28- ماه گرفته ها- شرمین نادری-

29- سروین- بیتا فرخی- شادان

30- فریاد خاموش- منصوره عبداللهی- شادان

31-    پروین- نرگس درخشان- شادان

دوست جونا چند تا کتاب از اونایی که خوندم رو بهتون پیشنهاد میکنم اگر دوست داشتید بخونید (البته من پارسال بخاطر بارداریم و شرایطم نتونستم کتاب زیادی بخونم).

1- برای تمام خاطرات سپاسگزارم- سیسیلیا آهرن- شادان

2- از آن سوی آینه- تکین حمزه لو- شادان

3- مفید در برابر باد شمالی- دانیل گلاتائور- ققنوس

4- رگ سرخی به تن بوم- ملیحه صباغیان- ققنوس

5- خنجر-  افسانه دهباشی- نشر علی

6- انگار این من نیستم و تکه ای از آسمان- بیتا فرخی- شادان

7- یک روز دلگیر ابری- تکین حمزه لو- شادان

8- یک افق یک بینهایت- ساناز فرجی- شادان

9- اگر این را تا حالا نخریدید امسال دیگر بگیریدش: سکوت در انتظار- مهناز صیدی- شادان

10- اینم موضوعش خاصه: واژه مکرر عشق - فرشته اقیان- شادان

11-در چشم من طلوع کن- اعظم طیاری- شادان

12- به رنگ شب- اعظم طیاری- شادان

13- چه دیر- مهکامه رحیم زاده- فکر کنم هیلا یا ققنوس

فعلا همینا به ذهنم میرسه بازم اگه یادم اومد میام و این لیستو تکمیل میکنم.

نظرات 9 + ارسال نظر
فیروزه یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 ساعت 09:34 ق.ظ

یادداشت های مینا یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 ساعت 10:12 ق.ظ http://khaterate1389.persianblog.ir/

چقدر به جا بود و به دل نشست. مرسی بهاری.
اینا همه رمان هستن بهاری؟
منم امسال میخوام برم حتما برای خرید کتاب. اگه چیز خوبی سراغ داری بهم بگو لطفا.

خوشحالم خوشت اومده مینا گلی
یس همه شون رمان بیدن
راستش این لیستی که تهیه کردم و با پرس و جو از این و اون نوشتمش بعضیاشم چون نویسنده شو دوست دارم انتخاب کردم، مثل میتونم نخونده بهت بگم قله ی قاف عاطفه منجزی رو بخر (من پارسال شاه ماهی رو خریدم و واقعا زیبا بود) اگه تا نشر علی رفتی گوشه های پنهان از مریم فولادی رو بخر قشنگه
اصلا بذار در انتهای همین پست زیر لیست کتابا چندتا کتاب معرفی کنم بهتون.

یادداشت های مینا یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 ساعت 10:15 ق.ظ http://khaterate1389.persianblog.ir/

مثلا کتابایی که خوندی و خودت حال کردی باهاش..

ســـــــاینــــــــا!. یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 ساعت 12:39 ب.ظ

خانم کدبانو

ســـــــاینــــــــا!. یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 ساعت 12:43 ب.ظ

مرسی بخاطر لیست...
کتاب تکین به نمایشگاه رسید؟؟فکر نکنم بهاری جون..
کتاب سپیده از فرشته صفری اسم نویسنده اش ننوشتی..
یه چندتاش مدنظرمه باید بخونم..
دمت گرم چه لیست پر و پیمونی داری..
بهارلویی کتاب جدید نداره؟؟خبرر نداری؟؟از ممو باید بپرسم؟؟
مریم ریاحی هم کتاب داره اما نمیدونم به نمایشگاه میرسه یا نه؟
ولی اینا یه 500-600تومن بیشتر میشن با این نرخ برگه

خواهش میکنم عزیزم
آره رسید، امروز تو پیجش اعلام کرد.
بهارلویی و مریم ریاحی هم کتاب ندارند امسال، البته مریم ریاحی چند ماه پیش قرار بود کتابش به بازار بیاد اما چرا نیومده رو هنوز نمیدونم.
همینطوره که میگی دوستم، تقریبا 500- 600 تومن میشه، پارسال اونمه کتاب خریدم (فکر کنم 58 تا) همش شد 380 تومن اما امسال خیلی خیلی بیشتر میشه بخاطر گرونی کاغذ و اینا.

بهناز یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 ساعت 03:58 ب.ظ

سلام
بابا دوستم من به حد کافی بعد از علی چاق شدم ، تو رو خدا بی خیال شکم و کدبانوگری شو من دوباره فیلتر شکنم کار نمی کنه توام سایفونت مثل من بازی در میاره؟

ســـــــاینــــــــا!. یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 ساعت 04:20 ب.ظ

اره پارسال ارزون بود بابا الان وقتی کتاب چند برابر شده این لیست هم گرون میشه...
چه خوب..پس من کتاب تکین +مهشاد باید بخرم این کتاب بهیه پیغمری هم انگاری خوبه

سانی یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 ساعت 05:09 ب.ظ

واقعا وقتی خونم مرتبه و همه چی بوی تمیزی میده غذام رو ی گاز در حال جا افتادن و پسملی هم راضیی و خوشحال مشغول بازیه احساس میکنم مدال طلای المپیکو بردو

بهناز سه‌شنبه 10 اردیبهشت 1392 ساعت 04:52 ب.ظ

سلام مادر خانمی باران ، روزت مبارک

مرسی بهناز جانمروز تو هم مبارک باشه دوست خوبم مرسی از لطف و محبتت عزیزم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد